Visi suprantame – be ašių niekur nepavažiuotume, bet ar dažnas susimąsto, kad ašys atlieka nemažą vaidmenį raidinimo kokybėje? Kiekvienos ašys turi tam tikras specifikas, todėl užsidėjus tas ar anas ašis raidinimo pojūčiai gali drastiškai pasikeisti. Tai kokias pasirinkti būtent Tau? Apžvelgsime kiekvieną detalę ir tikiuosi palengvinsime Tau užduotį.
Ašių anatomija
Pirmiausia susipažink su ašių anatomija. Čia yra pagrindinės sudedamosios dalys. Giduose anglų kalba rasi daugiau pavadinimų, bet per penkerius metus raidinimo man jų neprireikė, o ir išverst į lietuvių kalbą neįsivaizduoju kaip 😀
Bushingai – mažos guminės įvorės, centruojančios pačią ašį ir suteikiančios pasipriešinimo posūkiuose. Vienoje ašyje visada yra 2 bushingai.
Kingpinas – didžiausias varžtas, laikantis bushingus ir pačią ašį.
Pivot cupas – maža guminė įvorė baseplate’o viduje, į kurią įsistato ir sukiojasi pati ašis.
Baseplate’as – apatinė ašių tvirtinimo plokštė, sujungianti ašis su lenta.

Kingpinas
Pagal kingpino vietą ašys yra skirstomos į du tipus: atvirkštinio kingpino ir tradicinio kingpino.
Atvirkštinio kingpino ašys (AKA) dažniausiai ir yra būtent ilgų lentų ašys. Dėka tokių ašių lenta yra paklusni ir stabili posūkių metu. Taip pat atvirkštinio kingpino ašių kampas yra didesnis, tad ir raidinimo aukštis atitinkamai yra didesnis.
Tradicinio kingpino ašys (TKA) pagrinde yra skirtos triukams, tačiau protingai sudėjus ašių setupą, jos gali praversti freeride’e bei dowhille. Priešingai nei AKA, raidinant su tradicinėm ašim lenta yra arčiau žemės.
Kaip žinoti kur tradicinio, o kur atvirkštinio kingpino ašys? Jeigu kingpinai pasukti vienas į kita, tai bus tradicinės ašys, jeigu pasukti į išorę – atvirkštinės.
Ašių ilgis
Jei esi stovėjęs ant skeito ir longboardo, turėjai pajusti ašių ilgių skirtumą savo kailiu. Siauros ašys (apie 150 mm) yra manevringesnės, tuo tarpu plačios ašys (apie 180 mm) yra stabilesnės bei turi mažiau sukibimo. Būtent todėl raideriai, važinėjantys slalomą ar tokiose varžybose kaip Maryhill, renkasi siauras ašis – sukibimas ir posūkiai šiuo atveju yra svarbesni nei stabilumas.
Ašių ilgis turėtų būti parenkamas pagal raidinimo stilių. Ilgoms lentoms (nuo 90 cm) būdingos 180 mm ašys, tinkančios viskam – nuo downhillo iki cruise’inimo. Mažesnės lentos dažniausiai būna su 150 mm ašim. Kad nepasitaikytų wheelbite’o, geriausia ašis rinktis tokio pačio ilgio kaip ir lentos plotis. Atkreipk dėmesį kad gamintojai dažniausiai nurodo milimetrais ašies ilgį be galų kur dedasi ratukai (angl. hanger), o coliais – ašies su galais kur dedasi ratukai (angl. axle).

Baseplate’o kampas
Baseplate’o kampas gali drastiškai pakeisti raidinimą. Populiariausi ašių gamintojai dažniausiai siūlo dviejų kampų ašis – 40 ir 50 laipsnių.

Mažesnio kampo ašys labiausiai tinka freeride’ui ir downhillui, nes jos yra stabilesnės. Setupas su 40° ašimis darys posūkį žymiai sunkiau nei su 50° ašimis net jei gaus lygiai tokį patį spaudimą lentos krašte. Taip pat mažesnio kampo baseplate’as padarys tavo lentą mažiau jautria nelygiems paviršiams.
Dauguma atvirkštinio kingpino ašių eina su didesnio kampo baseplate’ais. Toks kampas daro ašis jautrias mažiausiam paspaudimui tad carve’inti ir cruise’inti yra itin lengva. Taip pat 50° ašys puikiai tinka freestyle’ui, lėtesniam freeride’ui, tiesiog važinėjimui iš taško A į tašką B, ir aplamai yra labai geras pasirinkimas naujokams.
Bushingai
Lietuviškai įvorės – yra uretano atraminiai paminkštinimai, kurie dedasi ant kingpino iš abiejų pačios ašies pusių. Bushingai reguliuoja pasipriešinimą posūkių metu ir neleidžia metalinėms detalėms trintis viena į kitą. Kiekvienos ašys turi dvi įvores ir jų dėka galima greitai ir nebrangiai pakeisti ašių minkštumą/pasukamumą. Apie tai plačiau kalbėsiu atskirame blogo įraše.

Pivot cupas
Pivot cupas yra uretano paminkštinimas, dažniausiai užapvalintos formos, tarp pačios ašies ir baseplate’o. Jis užtikrina tvirtą ašies ir baseplate’o sukibimą, kad nebūtų jokių ašies makalojimusį. Ar pastebėjai kaip su laiku lenta pradeda cypsėti darant posūkius? Cypsi ne pati lenta, o būtent pivot cupas. Bet apie tai atskyrame poste 😏
